Søg

Søg efter medarbejder:

Centrovice.dk  →  Erhverv  →  Rådgivning  →  Aktuelt  →  Sådan gøres en ejendom klar til salg - så du kan få en bedre salgspris

Sådan gøres en ejendom klar til salg – så du kan få en bedre salgspris

Når bilen skal sælges, skal den selvfølgelig vise sig fra sin bedste side. Sådan er det også med din ejendom, og det kan give en bedre salgspris.

Det handler om at få ryddet op

At gøre en ejendom klar til salg handler om at gøre det mere attraktivt for potentielle købere og samtidig ændre de forhold, som køberen vil betragte som risici og barrierer, der i sidste ende vil reducere salgsprisen.
I en salgssituation af en virksomhed kan det være rigtig godt at få nogle uafhængige øjne til at se på virksomheden. Hvis en uafhængig part kommer og kigger, vil vedkommende lægge mærke til andre ting end de ting, I dagligt har fokus på, og som er blevet ren rutine.
Der er måske nogle ’løse ender’ rundt omkring på ejendommen, som man ikke har fået gjort noget ved, og som man selv har vænnet sig til er sådan, men det ser ikke så skarpt og professionelt ud i en salgssituation. Og det er lige præcis det, ’klargøring til salg’ går ud på. At få virksomheden til at fremstå så professionel og veldrevet som muligt, så en køber kan se så stort et potentiale som muligt.

Forestil dig at du er køber

Prøv at sætte dig i købers sted. Forestil dig at du står med en stor pose penge, og du er på udkig efter en virksomhed, du kan overtage og videreudvikle. Hvad vil så være vigtigt for dig? Vil du være interesseret i at købe de aktiver, der er? Eller vil du foretrække, at nogle af dem ikke er der? Hvis ejendommen er et landbrug,  kan det så tænkes, at bedriften er mere værd uden de nuværende produktionsdyr – så ny ejer kan starte på en frisk? Hvad med de maskiner, der er? Ville det være mere interessant for køber, at de ikke fulgte med?

Hvad vil du have ud af et salg?

Det er en god idé at gøre sig klart, hvad forudsætningen er for et godt salg. Med andre ord, hvad vil du have ud af et salg? Der kan være mange forskellige faktorer i spil. Er det vigtigst at:

  • få stort profit ud af et salg?
  • finde en god efterfølger, der fortsat kan lede dine medarbejdere?
  • virksomheden fortsætter med de værdier og den drift, du har skabt?
  • virksomheden bliver i familien?

Man skal både gøre sig personlige overvejelser og økonomiske overvejelser, når man forbereder sig på et ejerskifte, ligesom man skal prøve at danne sig overblik over, hvordan ejerskifteprocessen ønskes gennemført og med hvilke personer omkring. De personlige overvejelser handler også om, hvordan ens egen rolle, de nuværende medarbejderes rolle og familiens fremtidige rolle på bedriften skal være.

Planlæg i god tid – det betaler sig

Jo tidligere du begynder at planlægge et salg eller generationsskifte, desto større sandsynlighed for en højere pris får du. En god idé er at starte planlægningen allerede flere år før, man gerne vil sælge. Det ses alt for ofte, at virksomhedsejere går i gang for sent og kommer under pres. Og dét gør helt sikkert ikke noget godt for hverken prisen eller den samlede oplevelse, som i forvejen godt kan være følelsesladet. Planlægningen går helt konkret ud på at kigge på, hvad virksomheden har af udfordringer og muligheder og så tage fat i de emner, der ikke kræver så mange ressourcer, og få realiseret dem. Det ser langt bedre og mere professionelt ud, når man skal sætte en virksomhed til salg, at man kan vise hvilke tiltag, man har lavet, og hvilke tanker, der har ligget bag. Og erfaringen visser, at en ordentlig og professionel virksomhed med velafklarede salgsvilkår giver en bedre salgspris.

5 gode råd før salg af din ejendom

  • Er du helt sikker på, at du vil sælge?
  • Overvej hvad du vil efter et salg. Vil du ansættes i virksomheden – efter et salg? Hvordan skal der afregnes, er du evt. villig til at medfinansiere et køb?
  • Hvem er potentielle købere? Hvad har du af ønsker og krav til en køber?
  • Hvad kræver du for din virksomhed? Ville du selv købe til den pris og på de vilkår, du forlanger? Hvordan regner du dig frem til den pris, du forlanger?
  • Brug en rådgiver der har erfaring med virksomhedssalg, så en professionel og grundig planlægning, præsentation, dokumentation og værdiansættelse kan udarbejdes. Dermed får du også svar på, hvordan du kan øge værdien af din virksomhed inden et salg.

Nyhedsbreve fra Centrovice

Vi udgiver flere nyhedsbreve med forskelligt indhold. Få nyhederne serveret nemt og bekvemt. Enkelt at tilmelde og afmelde.

Gå til nyhedsbreve